torsdag 22 januari 2015

Judehatarna måste bekämpas


Uppdrag gransknings reportage om antisemitismen i Malmö gör mig heligt förbannad. Vi visste ju sedan tidigare att det ser ut så här, men slappheten och undfallenheten mot det judehat som judar i Malmö får utstå i sin vardag är upprörande.

Svenska vänstermedier gillar att prata om islamofobi. Men inte gärna om antisemitism. Det finns en skruvad logik i detta. Israel-Palestinakonflikten har blivit en klassisk höger-vänster-fråga. Debatten är sedan länge fullständigt polariserad med två sidor så långt nedgrävda i skyttegravarna att de inte kan se den andres perspektiv ens för ett ögonblick. Ilskan mot den andra sidan följer med in i diskussioner om andra ämnen. Som judars rätt att få leva sina liv i fred i Sverige.

Problem med islamofobi och attacker mot moskéer ges stort utrymme i medierna. Antisemitism och attacker mot synagogor och kyrkor blir i bästa fall notiser. Viftas bort. Därför var gårdagens reportage viktigt (självfallet följer UG upp detta med ett liknande reportage om islamofobi nästa vecka).

Dessutom ses antisemitism ofta som ett högerextremt problem. Men det UG visade i går, och som varit känt för många i flera år, är att gärningsmännen kommer från Mellanöstern. De bär med sig sitt Israelhat och antisemitism från sina hemländer och väl i Sverige drabbar det judar i den närmsta omgivningen. Rabbiner. Lärare. Helt vanligt folk.

Visst används emellanåt antisemitism som ett skydd för kritik mot staten Israel. Här måste både judar och muslimer, och alla vi andra, vara väldigt tydliga: Det går utmärkt att kritisera israeliska övergrepp mot palestinier utan att för den sakens skull vara antisemit.

Det hela är väldigt enkelt. I Sverige har vi religionsfrihet. Det betyder att alla, även judar, har rätt att utöva sin religion i fred utan att bli utsatta för kränkningar, glåpord och hot. Samtidigt har vi yttrandefrihet. Det betyder att religioner inte är fridlysta. De ska kunna kritiseras, precis som allt annat, utan att det tar hus i helsike. Däremot är påhopp mot enskilda individer aldrig acceptabla.

Därför är reportaget från Malmö viktigt. Men om jag får gissa kommer det snart vara glömt. För Malmös judar fortsätter dock en vardag fylld av oro och rädsla.

30 kommentarer:

Amnexis sa...

Aftonbladets egna judehatare Ehsan Fadakar hetsar sina fotsoldater mot judarna:

https://pbs.twimg.com/media/B75nrwRCMAATKZA.png

Om nu Judar i Sverige är ansvariga för Israels handlingar, så är väl alla invandrare från Islamska länder skyldiga för IS, Boko Haram, al Nusra etc?

Johan Westerholms panik tilltar:

http://ledarsidorna.se/2015/01/paniklage-ar-fornekelsens-pris/

Sjättemannen skriver också bra om situationen i Malmö:

http://www.6mannen.se/malmo-har-och-nu/

Anonym sa...

Svensk media är genomgående islamofiler.

Sannolikt är de islamofiler av den enkla anledningen att muslimer i genomsnitt är fattiga och efterblivna vilket utlöser en primär reflex hos en ordinär svensk "journalist". Autopiloten kickar då in, skygglapparna tas på, faktaresistensen aktiveras och en allmänt välvillig inställning till muslimer intas. Så kallad islamofili.

Islamofilerna har sällan tittat i Koranen. Hade de bemödat sig om att bara bläddra något i Koranen hade de kunnat konstatera att extremisterna är pålästa, de läser Koranen enligt bokstaven och gör helt rätt när de avlivar dem som inte tror rätt. På varje uppslag i Koranen talas det om de otrogna och om hur de skall straffas och det är dessa ord som leder till att ”moderata muslimer” aldrig klarar av extremisterna eftersom extremisterna har ”rätt” och vilken moderat muslim vågar påstå att det som står i Koranen inte skall tolkas som det faktiskt står?

Många islamofober har tittat i Koranen, den genomsnittlige islamofilen har definitivt inte gjort det.

Micke sa...

Problem med islamofobi och attacker mot moskéer ges stort utrymme i medierna. Antisemitism och attacker mot synagogor och kyrkor blir i bästa fall notiser.

------------------------
Det är fel.Både Expressen och Dagens Nyheter är extremt alerta på att skriva om antisemitism oavsett om den kommer från islamskt,högerextremster, eller annat håll. Bägge dessa tidningar betraktas av högerextrema som pestsmittade och har utsatts för grova hot av både högextrema och islamistiskt håll.

Micke sa...



Aftonbladets egna judehatare Ehsan Fadakar hetsar sina fotsoldater mot judarna:

https://pbs.twimg.com/media/B75nrwRCMAATKZA.png

Om nu Judar i Sverige är ansvariga för Israels handlingar, så är väl alla invandrare från Islamska länder skyldiga för IS, Boko Haram, al Nusra etc?
--------------------------
Konstigt. Du tolkar om denna jämförelse när det gäller skuldbeläggande till att utgöra en uppmaning.

Varför ljuger du?

Anonym sa...

Är man islamofob om man fördömer de muslimer i Malmö som hetsar mot judar?

Melmac sa...

Detta har tyvärr pågått länge, allt för länge, medans Malmö politikerna har stoppat huvudet i sanden. Jag gick på Pauliskolan i mitten på 90-talet som ligger rakt över Synagogan i Malmö och det pågick trakasserier redan då och det var inte nynazister då heller utan bl.a. elever från skolan.

Se bara på S egna Adrian Kaba som spred judiska konspirationsteorier: http://www.sydsvenskan.se/malmo/s-skarper-tonen-mot-kaba/

Även Wiesentahl centrat tar upp detta i slutet av top listan angående Söders uttalande:
http://www.wiesenthal.com/atf/cf/%7B54d385e6-f1b9-4e9f-8e94-890c3e6dd277%7D/TT_2014_FINAL-1-13-2015.PDF

De har även avrått judar från att åka till Malmö:
http://www.skanskan.se/article/20110311/MALMO/110319906/-/wiesenthal-center-besoker-nu-malmo

Detta är allvarlig var än trakasserierna kommer ifrån, oavsett vem som utsätts. Det måste få ett stopp nu!

Anonym sa...

Detta är ett problem som innefattar mångkulturens vinst över nationalismen, i Sverige. Det är nämligen så att i Malmö är det självfallet ett stort antal muslimer, som staten valt att de ska integreras och behålla sin forna identitet. Konsekvensen blir att varje gång en konflikt i världen mellan muslimer vs. någon annan gruppering blossar upp, då slår det hus i helvete i just Malmö.

Jag vill befästa följande citat från journalisten Halil Magnus Karaveli (född Halil Mahmut Karaveli):

"Det är hög tid för den politiska eliten att ta nationen på allvar, rehabilitera nationalismen, sluta predika mångkulturalism och värna om suveräniteten. Man måste frigöra sig från vanföreställningen att nationen blivit överspelad i en global tid och att nationalism skulle vara liktydigt med rasism, främlingsfientlighet och ondska i största allmänhet."

Källa: http://www.internetional.se/karaveli.htm

/ Magne

Amnexis sa...

Noterar att Micke, trots två inlägg postade, så bekymrar han sig icke över judarnas situation i Malmö, han bekymrar sig istället över att folk ilsknar till på ljugpressens främsta företrädare AFA-anknutna Expressen och "agendajournalistiska" DN.

Slaskpressofobi?

Noterar också att Micke fortfarande inte begripit sig på begreppet ironi...

Ironifobi?

Anonym sa...

Ironoignorans snarare.

Anonym sa...

Den enda möjligheten att bli av med antisemitismen i Malmö är att utvisa ett stort antal muslimer till de länder där antisemitism är påbjuden.

Micke sa...

Noterar att Micke, trots två inlägg postade, så bekymrar han sig icke över judarnas situation i Malmö,
---------------------------

Amenix är oförmögen att förstå att om man hänvisar till Dagens nyheter och Expressens bevakning av antisemitism så hänvisar man även till deras bevakning av vad som händer i Malmö.
Den pragmatiska nazipressen har inte ensamrätt i frågan och pragmatisk nazism är inte så populär hos den judiska befolkningen i Sverige som Amenexis och hans glada vänner gärna vill att vi ska tro.

Färdigfiskat även där.....


http://www.dn.se/val/nyval-2015/sd-visar-upp-en-falsk-och-vidrig-manniskosyn/



http://expo.se/2014/judiska-centralradet-bekann-farg-akesson_6559.html

Micke sa...

AFA-anknutna Expressen
----------------------------
Åh fan.Jag trodde att Expressen tillhör Bonniersfären men tidningen styrs alltså av Afa?
Många i vänstern som köper den alltså?

Erik sa...

Jag vill påpeka angående religionsfrihet att judar också tillhör en etnicitet och inte bara en religion. Etniciteten kan inte döljas till skillnad från religiösa attribut.

I Mellanöstern verkar gamla vandringsmyter och antisemitisk propaganda vara vitt spridda. Om Malmös politiker och andra ansvariga visat att detta inte tolereras här och stått upp för våra västerländska värderingar hade det kanske gått att stävja, kanske.

Amnexis sa...

Micke länkar till agenda-DN och Expo... Expo artikeln handlar om påstådd antisemitism i Italien, inget att göra med SD.

Kent Ekeroth var nyligen i Israelisk TV, medan Margot Wallström inte var välkommen till Israel.

Bilden på Björn Söder när han firar Israels 60 årsdag har jag postat så många ggr så den har säkert alla sett. Många judar röstar SD. Kent Ekeroth och hans bror Ted Ekeroth är två av dem.

Expressen har anlitat AFAiterna och kommunisterna Martin Fredriksson och Mathias Wåg bl.a. Mathias Wåg är en stor fan av Antonio Negri, känd marxist - från Italien...

Anonym sa...

Antisemiten Micke blandar ihop ägarskap av tidningar med agenda hos tidningarnas journalister.
Det är klassisk, konspiratorisk antisemitism.

Micke sa...

Vem hade trott att begåvningen och hans adjutant skulle relatera sina svar till innehållet i det jag länkar till?



Självklart blir reaktionen från på Judiska cenralrådets fördömande av SD att Bonnierägda DN ingår i "konspirationen".

Självklart kopplar dom ihop Judiska centralrådet med Expo och Bonnnier därför att Expo återger vad Judiska centralrådet uttryckt.

Det så Sverigedemokrater fungerar.

Som Sverigedemokrat har man inget annat alternativ än att ljuga om allt och det är det som kommer att sänka er förr eller senare.



Micke sa...

Här kommer lite mer information från "BonnierAFAJUdiskaCentralråds konspirationen" om vilka vänner ni har och hur dom ser på judar.

http://www.expressen.se/kultur/sds-sallskapsresa/

Amnexis sa...

Att judar som är politiskt orienterade till vänster spelar antisemit-kortet utan grund imponerar inte på andra än micktetrollets kompisar i S.

Erik Almqvist är ej representant för SD. Micketrollet länkar till Expressen, Aftonbladet och Expo - alla uttalat SD-fientliga och oseriösa i sin rapportering.

Här är Kent Ekeroth i israelisk-tv:

http://youtu.be/YebNbDHxukQ

(Margot Wallström, S, får inte ens besöka Israel.)

Björn Söder och judiska bröderna Ekeroth firar Israels 60års dag:

https://pbs.twimg.com/media/B6t4blWIUAIXz_6.jpg:large

Judar stödjer Björn Söder:

http://www.samtiden.nu/8565/judiskt-stod-bjorn-soder/

Jag såg på nyheterna igår kväll hur antisemit-Micke och hans vänsterkompisar lovebombade synagogan i Malmö, den var helt täckt med pappershjärtan. Sen vaknade jag...

Micke sa...

Att judar som är politiskt orienterade till vänster spelar antisemit-kortet utan grund imponerar inte på andra än micktetrollets kompisar i
-------------------------------

Judiska Centralrådet, Dagens nyheter och Expressen är vänstereorienterade och antisemiter?

Du har uppenbart inga gränser.

Anonym sa...

Att micketrollet inte med ett ord instämmer i Hans åsikt att antisemiterna måste bekämpas säger allt om micketrollets antisemitism.

Amnexis sa...

Nej, Micketrollet, Judiska Centralrådet, DN och Expressen är inte antisemiter (Var påstod jag det? Sluta hitta på grejer ur tomma luften när du inte har svar!). Däremot saluför de nymarxistiska mångkultur-doktrin och samarbetar tätt med element långt ut på vänsterkanten.

Det är DU som är antisemit och förnekar judar tillsammans med Martin Aagård på Aftonblajjet.

När kommer mickevänsterns lovebombning av synagogor?

Micke sa...

Här är en till som inte gör som ni säger som du kan föra in bland vänsterextremisterna


http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/det-vander-sig-i-magen-av-sds-propaganda/

Micke sa...

Att micketrollet inte med ett ord instämmer i Hans åsikt att antisemiterna måste bekämpas säger allt om micketrollets antisemitism.
-----------------------
Jo jag har gjort det men alla vet att dina förmåga inte sträcker sig längre än att dela ut kvällsmedicin och månadsspruta så ingen väntar sig att du ska förstå vad någon skriver hör.

Micke sa...

Micketrollet, Judiska Centralrådet, DN och Expressen är inte antisemiter (Var påstod jag det?
-----------------------

Här som svar på länkar till uttalanden från Judiska centralrådet.
--------------------

Citat Amnexis

"Att judar som är politiskt orienterade till vänster spelar antisemit-kortet utan grund imponerar inte på andra än micktetrollets kompisar i S.
Micketrollet länkar till Expressen, Aftonbladet och Expo - alla uttalat SD-fientliga och oseriösa i sin rapportering. "
--------------------------

Färdigsurrat.

Anonym sa...

Då kanske micketrollet kan visa var det instämmer med Hans om att judehatarna måste bekämpas.
Såvitt jag förstår finns det instämmandet bara i det norrländska trollets hallucinationer.

Amnexis sa...

Inte på långa vägar då du snurrat till det medvetet igen för att du inte tål att stå svarslös trots att jag sätter dig redigt på plats, gång efter gång efter gång;

Att jag påstår att en vänster-röstande judisk person spelar antisemit-kortet (av opinionsmässiga skäl) är ju INTE ALLS LIKTYDIGT med att jag kallar dem för antisemiter! Då är du ju inte läskunnig för fem öre.

Hur i h-vete får du det till detta om du inte medvetet bara trollar? Hans, tycker du Micke debatterar seriöst nu?

Tydligaste tecknet på antisemitismen inom svenska vänstern är den totala avsaknaden på kärleksbombade synagogor.

Micke sa...

Då kanske micketrollet kan visa var


det


instämmer med Hans om att judehatarna måste bekämpas
---------------------

Blir svårt. Det instämmer inte.

Anonym sa...

Sidsjön och Umedalen är nedlagda men jag är säker på att det finns journaler kvar på de antisemitiska paranoikerna som är utskrivna därifrån.

Micke sa...

När satt du där?

Melmac sa...

Jösses, när argumenten tar slut tar nävarna vid, eller i vissa fall personangreppen.

Kanske borde hålla dig till S-bloggarna istället, de är rätt duktiga på personangrepp när de inte får som de vill.