torsdag 21 juni 2012

Beijing ska åter bli cykelns stad

Jag minns hur jag under något av de första besöken i Beijing ville besöka den vackra parken Beihai norr om Förbjudna staden. Tidigare hade jag åkt taxi men nu var vädret så vackert att jag ville transportera mig på annat sätt. Jag tog en titt på kartan och bestämde mig för att det där, det såg ju inte så värst långt ut. Jag går. En timme senare eller så, i tryckande värme, insåg jag mitt misstag.

Som Stockholmsbo hade jag vant mig med att kunna ta mig till fots i stort sett över hela stan. Det går ju faktiskt att gå tvärs över stan, från Vasastan till Söder, om man vill. Beijing är lite större. Numera går jag inte så mycket som tidigare när jag besöker den kinesiska huvudstaden. Å andra sidan är inte heller taxi eller buss ett särskilt bra alternativ eftersom bilköerna i Beijing är monstruösa.

Det är därför glädjande att staden kommer att satsa mer på cyklar framöver. I ett småskaligt försök lånas cyklar ut för en krona i timmen eller tio kronor för en hel dag. Tanken är att systemet ska byggas ut till 50 000 om tre år och att staden därmed ska kunna matcha exempelvis Hangzhou med sina 60 000 lånecyklar.

Kollektivtrafiksatsningar har inte saknats de senaste åren. Beijing har numera en förträfflig tunnelbana som har byggts ut rejält både före och efter OS 2008. Men linjerna är många och ibland kan man tvingas till upp till tre byten för att nå sin destination. Cykel är därför det bästa färdmedlet. Nu kör kineserna som biltjuvar och har alls ingen respekt för trafikljus eller cykelbanor så ett stort mått av försiktighet är på sin plats.

Men fler cyklister, samtidigt som det blir allt dyrare och tidsödande att köra bil, kommer förhoppningsvis åter göra Beijing åter till den cyklande stad den en gång var.

 Det saknas inte taxibilar utanför centralstationen Beijing Zhan (北京站)
i huvudstaden. Men det kan ta tid att ta sig dit man ska på grund av köerna. 

Inga kommentarer: