måndag 2 januari 2012

Länge leve TV 1000

TV 1000 läggs ned som varumärke och återuppstår som Viasat Film från den 1 mars. Därmed försvinner också det inslag som en gång gjorde kanalen känd: porren.

När jag växte upp var parabol ännu något ganska nytt. Jag minns fortfarande allas avund mot den familj som var först med parabolantenn i byn. Och, tänk, den hade till och med motor! När vi fick vår kanalwok på taket var det stort.

TV-utbudet gick från två statliga kanaler till världens alla kanaler på en och samma gång. Plötsligt fanns (galna) TV3 där, CNN, Sky News, Screen Sport - för att inte tala om MTV, som faktiskt var en bra kanal på 90-talet. Konkurrensen på filmsidan bestod då av TV 1000 och FilmNet (den sistnämnda blev till slut Canal Plus). Det var nytt, häftigt - och lite lyxigt.

Jag tittade mycket på TV 1000 som barn. På morgonen var det barnprogram, bättre sådant än i SVT, på kvällarna film. Och så sände kanalen alltid de stora tungviktsmatcherna i boxning live från Las Vegas, händelser som blev till en manlig familjetradition (hur viktiga dessa sammankomster var visar kanske det faktum att jag sökte ledigt från mitt konfirmationsläger för att få åka hem och se returmatchen mellan Evander Holyfield och Mike Tyson).

Sedan dess har vi vant oss vid tillgång till hundratals kanaler (även om jag faktiskt tittar betydligt mindre på TV i dag än för femton år sedan, men det är en naturlig utveckling till följd av Internets framväxt). Och allt färre betalar dyra pengar för att få se film när de i stället kan ladda ned dessa filmer eller hyra dem online. I stället är det dyra sportevenemang som lockar tittarna.

Att TV 1000 försvinner, eller snarare byter namn och skepnad, är logiskt. Kanalen har funnits sedan 1989 och de senaste åren fortplantats till flera olika skepnader för att öka valfriheten. Nu ska alla kanaler ha prefixet Viasat.

Enligt Viasats presschef Karin Zingmark är porren "otidsenlig". Det är oklart om detta är ett utslag av moralism eller bara en nykter syn på vad marknaden vill ha. Klart är i alla fall att den inte alls är lika attraktiv i dag när all världens porr bara finns några musklick bort. Ändå går det inte att komma ifrån, att tiden när Ylva Maria Thompson efter midnatt presenterade de erotiska filmerna på TV 1000 nog var lite mer spännande än nu när all porr finns så lättillgänglig. Porren var förmodligen dålig och endimensionell, gjord för att passa alla, men ändå.

Frågan är hur TV-landskapet ser ut om fem tio år. Finns det ens några renodlade filmkanaler kvar? Vill någon betala för dem? Jag har svårt att se det när bredbandstjänsterna med pay-per-view växer. Däremot ser intresset för sportkanaler ut att fortsätta växa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag antar att man kan se ovanstående som ett tidsdokument.

Vad som faktiskt slog mig var att du nämnde konfrimeringen. Jag var rätt ensam som avstod i min åldersgrupp men jag tror mig förstå att det är många som avstår i dag.
/B