lördag 11 oktober 2008

Jag firar inte

Till skillnad från vissa andra tänker jag inte fira Jörg Haiders död. Jag önskar ytterst sällan livet ur människor, jag njöt inte av Saddam Husseins hängning och jag skålar inte för utomrättsliga avrättningar (även om de ibland kan vara befogade).

Mitt minne av Haider är från tiden som förste vice ordförande för MUF i Jämtland. Året var 1999 och Jörg Haiders dåtida parti FPÖ (Freiheitliche Partei Österreichs) skulle efter ett succéval regera med de konservativa. EU ville straffa Österrike för att de haft mage att rösta på populisten Haider. Jag tyckte inte att EU hade med österrikarnas val att göra. Det blev dessutom inkonsekvent eftersom några sanktioner inte utdelades mot länder som valt in vänsterextremister i sina beslutande församlingar och regeringar.

Jag gjorde som man gjorde innan bloggen kom till, jag skrev en insändare där jag klagade över att EU lade sig i något som berörde österrikarna och inga andra och frågade mig om Jörg Haider var så mycket att vara rädd för. I mitt tycke var han främst en populist som gillade att provocera (ta exempelvis alla hans Hitler/nazism-uttalanden), en rätt fånig figur.

För en gångs skull blev MUF uppmärksammat i Jämtland. Det hände bara när det var någon "skandal" att uppmärksamma, aldrig annars. Som när Fredrik Saweståhl och den dåtida förste vice ordföranden skrev en motion om att legalisera cannabis (något vi röstade ned med siffrorna 19-2, vilket inte räckte för att göra media nöjda).

Nu var alltså media intresserat igen. Jag blev uppringd tidigt på morgonen av Sveriges Radio. Yrvaken gav jag dem tillåtelse att ringa upp mig lite senare på morgonen för att göra en kort intervju. Jag hade ännu inte läst insändaren i morgonens Östersunds-Posten (ÖP) och hade därmed inte sett hur ÖP valt att vinkla den med sin alldeles egna rubrik.

"Varför är alla så rädda för Jörg Haider och hans Frihetsparti?" löd ÖP:s egenhändigt hopsnickrade rubrik. Jag var ovan och oförberedd men försökte ändå förklara för SR:s reporter att jag inte var kompis med vare sig Haider eller Hitler, att jag inte delade Haiders åsikter utan att jag endast ansåg att EU inte borde ha rätt att straffa Österrike för att de valt "fel" parti. Ungefär så.

Nåväl, Haider är död men rasistiska och populistiska åsikter i Österrike lär knappast dö för det. Det kan vara värt att komma ihåg...

Inga kommentarer: